هیئت مذهبی فرهنگی بیت الحسین (ع) بابل

کاربر

پنل

حمایت از هیئت بیت الحسین (ع) بابل

نام و نام خانوادگي
شماره تلفن
مبلغ به تومان

نوای دل

نویسندگان

بی نمازی بعضی نوجوان ها از سر لجبازی با والدین است

   دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۷ ب.ظ         موافقین ۰    مخالفین ۰

آن نوجوان پسر یا دختر که مذهبی است اما نماز نمی خواند یا بی حجابی را پیشه کرده می داند که پدر و مادرش روی این موضوعات حساسیت دارد. در واقع رگ خواب پدر و  مادر را پیدا کرده است و برای این که لج پدر و مادر را دربیاورد و توجه او را به موضوعی که می خواهد جلب کند و از پدر و مادر امتیاز بگیرد شروع می کند به نماز نخواندن یا کاهلی نسبت به حجاب. این جا ما در واقع جنگ با پدر و مادر را داریم نه جنگ با نماز. البته اغلب موارد هم می بینیم که پدر و مادر رفتار درستی با نوجوان خود نداشته اند. یعنی دنیای او و تحولی که در آن نوجوان اتفاق افتاده را نمی خواهند ببینند و مثل یک کودک با او رفتار می کنند و عوارض این رفتار به صورت لجبازی نوجوان دیده می شود در صورتی که اگر رفتار عالمانه و حسنه وجود داشته باشد این موارد را نمی بینیم.

بخش اول گفتگوی خبرنگار سرویس "قرآن و معارف" را با حجت الاسلام و المسلمین حسن قائمی در غرفه  ستاد اقامه نماز نمایشگاه قران کریم می خوانید.

 

در نمایشگاه قرآن کریم حضور یافته اید و قاعدتا مراجعات متعددی از طرف مردم به شما صورت می گیرد. در مدت حضورتان چه بازخوردهایی از مخاطبان دریافت کرده اید و پرتکرارترین مسایلی که محل مراجعه به شماست، چه مواردی است؟

ما این جا غرفه "مشاوره خانواده" ستاد اقامه نماز هستیم. یک قسمت عمده از طرف اکثر مراجعان ما دغدغه نماز خواندن اطرافیان شان است. افراد و خانواده هایی که فرزندان یا همسران آن ها نماز نمی خوانند و به ما مراجعه می کنند تا مشورت و راهنمایی بگیرند.

می توانید مثال بزنید؟

 مثلا فرد می گوید فرزند من قبلا خیلی بهتر نماز می خواند اما الان که وارد دوره نوجوانی شده نسبت به نماز خواندن کاهل شده است. قبلا نماز می خواند اما الان نمی خواند. یا مثلا فرد مراجعه می کند و می گوید خانواده شوهر من نمازخوان نیستند و الان نماز خواندن بچه من هم  شل شده است. حالا من چه کار باید بکنم؟ بیشتر  سوالات و چالش های مراجعه کنندگان در شیوه های دعوت به نماز است و حتی بعضی ها هم مراجعه می کنند و به ما می گویند ما در اصل نماز مردّد شده ایم و چند سالی است که یک در میان می خوانیمم چه کار باید بکنیم.

یک بخش از مراجعاتی که به ما می شود درباره فلسفه نماز است. این که مخاطب می خواهد از حیث عقلی به یک اقناع برسد که چرا ملزم به نماز خواندن شده است. بخش دیگری  از مراجعات به ما درباره بحث اختلافات زن و شوهری است.  مثلا در این مدت لجبازی کودکان را داشتیم، آثار تربیتی در سنین پیش از هفت سال را داشتیم که چطور باید با یک بچه برخورد کرد. از این دست مراجعات هم که عرض می کنم زیاد داشتیم. این که مثلا والدین نگران اند و به دنبال آن هستند که با فرزندان خود متناسب با آن گروه سنی که در آن قرار گرفته اند چه برخوردی باید داشته باشند و می خواهند با نیازها و دغدغه های فرزندانشان در آن سن آشنا شوند.

در بحث نماز که مطرح می کنید شما علت چالش هایی که در رابطه با نماز در فرهنگ عمومی وجود دارد  و بخشی از آن در همین مراجعات به چشم می آید در چه می دانید؟

علت ها مختلف است. یعنی علت ها با توجه به فضای آن خانواده و گروه سنی فرد متفاوت می شود. مثلا در نوجوان هایی که نسبت به نماز خواندن کاهلی دارند - در صورتی که قبلا مرتب نمازشان را می خوانده اند - می بینیم که آن ها در این دوره با همسالان خود آشنا می شوند و تحت تأثیر رفتارهای همسالان خود هستند بنابراین وقتی می بینند همسال آن ها نماز می خواند، در نماز خواندن آن ها هم تأثیر می گذارد. یا مثلا می بینید این نوجوان ها حضور فعالی در شبکه های مجازی دارند و در شبکه هایی از دوستانی قرار گرفته اند که باورها و اعتقادات محکم مذهبی ندارند بنابراین از آن ها تأثیر و الگوی رفتاری پذیرفته اند.

بعد یک سری موارد هم داشتیم که مثلا نوجوان به شدت مذهبی بوده و اتفاقا باورهای محکمی هم داشته اما از سر لجبازی با پدر و مادر نسبت به نماز خواندن سست شده بود.

می توانید بیشتر توضیح بدهید؟

ببینید آن نوجوان پسر یا دختر که مذهبی است اما نماز نمی خواند یا بی حجابی را پیشه کرده می داند که پدر و مادرش روی این موضوعات حساسیت دارد. در واقع رگ خواب پدر و  مادر را پیدا کرده است و برای این که لج پدر و مادر را دربیاورد و توجه او را به موضوعی که می خواهد جلب کند و از پدر و مادر امتیاز بگیرد شروع می کند به نماز نخواندن یا کاهلی نسبت به حجاب. این جا ما در واقع جنگ با پدر و مادر را داریم نه جنگ با نماز. البته اغلب موارد هم می بینیم که پدر و مادر رفتار درستی با نوجوان خود نداشته اند. یعنی دنیای او و تحولی که در آن نوجوان اتفاق افتاده را نمی خواهند ببینند و مثل یک کودک با او رفتار می کنند و عوارض این رفتار به صورت لجبازی نوجوان دیده می شود در صورتی که اگر رفتار عالمانه و حسنه وجود داشته باشد این موارد را نمی بینیم.

در دنیای بزرگترها چطور؟ بزرگترهایی که دیگر نماز نمی خوانند.

در بزرگترها هم موارد متعددی داریم که طرف به تدریج آن قدر غرق مشکلات و گرفتاری ها می شود که یواش یواش آن معنای زندگی و چرایی عمیق حضور در این دنیا فراموش می شود و بعد هم حرص ها و طمع ها پیش می آید و طرف دیگر خیلی به حلال و حرام هم توجه نمی کند.

خبرگزاری شبستان - سرویس قرآن و معارف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین نظرات