هیئت مذهبی فرهنگی بیت الحسین (ع) بابل

کاربر

پنل

حمایت از هیئت بیت الحسین (ع) بابل

نام و نام خانوادگي
شماره تلفن
مبلغ به تومان

نوای دل

نویسندگان

نماز جمعه بابل برگزارشد

   شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۵ ق.ظ         موافقین ۰    مخالفین ۰

نماز سیاسی عبادی این هفته ی شهرستان بابل در تاریخ (20 09  1394 ) به امامت حجت الاسلام و المسلمین مجتبی روحانی و با حضور پرشورر مردم ولایتمدار شهرستان دارالمؤمنین بابل در مصلای بزرگ این شهرستان برگزار شد.

 

خطبه ی اول

 

امام جمعه ی بابل در ابتدای خطبه ی اول به رعایت تقوای الهی سفارش کرد و گفت : امیرالمؤمنین (ع) فرمود علت اینکه خدای متعال بر تقوا تأکید ورزیده است این است که بزرگترین و مؤثرترین ریسمانی که می تواند انسان را به خدا متصل کند تقوا است . اگر به این ریسمان متصل شوید یقین بدانید که به خدا متصل خواهید شد . کسانی که واجبات الهی را انجام می دهند و از آن دسته از محرماتی که خدا انسان را از آنها باز داشته است دوری کنند به خدا متصل خواهند شد و رضایت الهی را به دست خواهند آورد . سپر مقام در مقابل آتش دردناک آخرت تقوا است .

 

سالروز شهادت جانسوز حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع)

خطیب جمعه ی بابل با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع)  و تسلیت شهادت آن حضرت (ع) گفت : امام رضا (ع) در آخرین روز ماه صفر به شهادت رسیده است . یکی از مهمترین جلوه هایی که در خصوص امام معصوم و به ویژه وجود مبارک امام رضا (ع) مورد توجه و دقت است ، مسئله ی نقش هدایتی ایشان است . امام (ع) هدایتگر یک امت است . خدای متعال در سوره ی مبارکه ی انبیاء در ارتباط با نقش امامان معصوم (ع) می فرماید که آنها هدایتگر امت هستند . زکات می پردازند و اقامه ی نماز می کنند .

 

وقتی  امام رضا (ع) را مورد خطاب قرار می دهیم می گوییم که شهادت می دهم که توامام هدایتگر این مردم و ولی ای هستی که ولایت تو در مسیر ارشاد جامعه ی انسانی و اسلامی سپری شده است .

امام جمعه ی بابل در ادامه به برخی از موارد جلوه های هدایتگری امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود : بعد از شهادت امام موسی ابن جعفر (ع) امام رضا (ع) در شرایط سختی که هارن الرشید ایجاد کرد در مسجد مدینه ملجأ و پناه مردم در عرصه ی علمی بود . روزی در دوران ولایت عهدی آن حضرت (ع) مأمون جمله ای منت آمیز به حضرت (ع) گفت که من به تو مقام ولایت عهدی بخشده ام . حضرت (ع) فرمود که تو چه منتی بر من داری و چه خدمتی به من کردی ؟ من در مدینه و در روضه و جوار قبر جدم رسول ا... (ص) می نشستم و عالمان فراوانی به دور من به مباحث علمی می پرداختند . اگر یک نفر از آنها در مبحثی می ماند همه به سمت من می آمدند و من مشکل گشای مسائل علمی مردم بودم . تو مرا از آن مجمع علمی که با عزت و عظمت در میان مردم و حلال مشکلات آنها بودم جدا کردی . یکی دیگر از جلوه های هدایتگری که وجود علی ابن موسی الرضا (ع) که پررنگ تر از گذشته بود مناظرات علمی ایشان است . کتاب ارزشمند ألاحتجاج تألیف علامه طبرسی (ره) است . بخش مهمی از مناظرات آن کتاب مربوط به مناظرات امام رضا (ع) با صاحبان فرق و اندیشه های مختلف است . گاهی مأمون عباسی مجالس بزرگی برقرار می کرد و صاحبان ادیان از یهود و مسیحیت و زرتشتی و صابئبیان را دعوت می کرد و همه ی آنها با امام رضا (ع) به بحث و مذاکره می پرداختند که حضرت (ع) تسلطی عظیم در مناظرات علمی با آنها داشت . عالمی یهودی نزد امام رضا (ع) آمد که امام رضا (ع) به او فرمود که من از تو که یک عالم یهودی هستی به کتاب شما تورات آگاه تر هستم . حاضرم با استناد به تورات با تو به بحث بپردازم . این مناظرات فضای بزرگی را برای وجود مبارک امام رضا (ع) فراهم کرده بود و موج گسترده ی مردم مسحور قدرت علمی ایشان بودند و حرفی برای گفتن نداشتند و یک به یک به مصاف علمی با حضرت (ع) می آمدند و مغلوب باز می گشتند . یکی از مهمترین صحنه هایی که در زندگی آن حضرت (ع) اتفاق افتاد که با هدایتگری و قدرت علمی ایشان خطر بزرگی از سر اسلام و شیعه رفع شد ، جریان واقفیه بود . بعد از شهادت امام موسی ابن جعفر (ع)  گروهک واقفیه از جمله علی ابن حمزه ی بطائنی و افراد دیگری جزو وکلای امام موسی ابن جعفر (ع) بودند بخاطر اموالی را که از بیت المال نزد آنها بود توطئه کردند و حاضر نشدند آن اموال را به امام رضا (ع) برگردانند و گفتند که امامت به  امام موسی ابن جعفر (ع) خاتمه پیداکرد و حاضر نشدند امامت امام رضا (ع) را بپذیرند و خطر بزرگی برای شیعه به وجود آوردند . اما امام رضا (ع) با دستان قدرتمند علمی و الهی خود توانست این گره را بگشاید و این خطر را برطرف کند و آن گروهک را در تنگناه قرار بدهد . فردی نزد امام رضا (ع) آمد و گفت یکی از افراد واقفیه نیازمند کمک است آیا به او کمک کنم ؟ حضرت (ع) فرمود که ابدا به آنها کمک نکنید . اینچنین گروه واقفیه به تدریج در انزوا افتاد و خطر بزرگی از پیش پای شیعه برداشته شد . سلیمان ابن جعفر یکی از یاران آن حضرت (ع) در اوضاع نسبتا مطلوب بنی العباس نزد حضرت (ع)آمد و گفت که یابن رسول ا... (ص) می خواهم در دستگاه بنی العباس برای کاری اداری حضور یابم و مسئولیتی پیدا کنم . حضرت (ع) فرمود که کسانی که بخواهند هرگونه خدمتی به بنی العباس حتی در دستگاه اداری انجام بدهند بدانند که کمک کردن به آنها مساوی با کفر است . بنی امیه و بنی عباس اگر حق ما را ظالمانه از ما گرفتند به واسطه وجود افرادی به مانند شما است که با حضور در دستگاه های اداری و کارهای دیوانی و نظامی آنها به مجوعه ی آنها قدرت و به ما اهل بیت (ع) ضعف دادید ، در نتیجه آنها امروز در أریکه و موقعیتی هستند  که حق ما را ضایع کردند . ابو هاشم جعفری از یاران امام رضا (ع) بود که روزی حضرت (ع) او را ملاقات کرد و به او فرمود که چرا با عبدالرحمان ابن یعقوب رفت و آمد داری ؟ او گفت که او دایی من است و من از باب صله ی رحم به او سر می زنم . حضرت (ع) فرمود که او دشمن ما اهل بیت (ع) است . یا با ما رابطه برقرار کن یا با او رابطه داشته باش . در کتاب عیون الرضا و سایر کتاب هایی که در ارتباط با امام رضا (ع) نوشته شده است روایات فراوانی در ارتباط با اینگونه هدایتگری آن حضرت (ع) آمده است که هر یک از آنها می تواند نمودار و بیانگر اجرای نقش هدایتگری و تلاش مبرم وجود مبارک آن حضرت (ع) در صحنه ها ی سخت باشد . امام رضا (ع) در مجلسی نشسته بود که جمعی در مقابل آن حضرت (ع) حضور داشتند . برادر ایشان جناب زید ابن موسی نیز افرادی را به دور خود جمع کرده بود و می گفت که ما فرزندان اهل بیت (ع) هستیم و در آتش نمی سوزیم و گرگ ما را نمی خورد و اینگونه سخنان از جانب خود می گفت . امام رضا (ع) به سوی او برگشت و گفت که این چه حرفهایی است که می زنی و به آن افتخار می کنی ؟ به خدا قسم اگر کسی در دستگاه خدا عزت پیدا کرد زیر بنای عزت آنها تنها اطاعت پروردگار متعال است . موسی ابن جعفر (ع) آن همه زحمت و رنج کشید و طاعت پروردگار متعال را انجام داد و معصیت او را نکرد . او هم فرزند پیامبر (ص) و برخوردار از عزت است و تو که زید و برادر من هستی به همراه معصیت می خواهی عزت و عظمت را ادعا داشته باشی و با آن حضرت (ع) برابری کنی ؟ بد فکر و خیالی به سر خود جاری کردی . امام رضا (ع) در زمینه هدایتگری بسیار با صلابت برخورد می کرد . روزی در دوران ولایت عهدی آن حضرت (ع) مأمون خواست که از وجود مبارک آن حضرت (ع) به نفع حکومت خود بهره برداری کند اما  امام رضا (ع) آنچنان مقتدرانه و با تدبیر عمل کرد که موجب شد مأمون مأیوس شود و نه تنها بهره ای از آن حضرت (ع) نبرد بلکه نسبت به وجود ایشان احساس خطر کرد . روزی نامه ای از باب فتح کابل به دست مأمون رسید . او نامه را با خوشحالی به نزد امام رضا (ع) آورد و گفت که یابن رسول ا... (ص) نامه ای به من رسیده است که در آن نوشته شده است لشکریان من شهر کابل را فتح کردند . حضرت (ع) بسیار ناراحت شد و فرمود که تو بخاطر فتح یک شهر اینچنین خوشحال شدی ؟ مأمون گفت : بله مگر خوشحالی ندارد ؟ حضرت (ع) فرمود که به خاطر فتح یک شهر کوچک اینجنین خوشحال هستی در حالی که امور مسلمین را ضایع کرده ای ؟ بسیاری از ولات و فرمانداران تو به غیر حکم خدا در میان مردم حکم می کنند . اینجا نشسته ای و سرزمین مکه و مدینه را به دست یک عده افراد فاسد سپرده ای و آنگاه تصور می کنی که در اینجا در حال خدمت هستی ؟ این حرکت کوبنده ی حضرت(ع) برای مأمون بسیار سنگین جلوه کرد . مأمون نیز دید که دیگر تحمل وجود مبارک آن حضرت (ع) برای او ممکن نیست و برای حکوت او خطرناک است و مقدمات قتل آن حضرت (ع) را فراهم کرد . دعبل خزاعی شعری در مقام ناله و مصیبت در ارتباط با مدارس و محافلی خواند که خالی از اهل بیت (ع) شدند . اینکه اهل بیت (ع) در میان مردم غریب هستند تا اینکه به بیان مصیبت قبر امام موسی ابن جعفر (ع) اشاره کرد . امام رضا (ع) گفت که بگذار تا من نیز شعری برای تو بخوانم . حضرت (ع) فرمود : و قبری در توس خواهد بود که مصیبت بزرگی برای صاحب آن قبر است . اگر کسی این مصیبت ها را به جان بشنود جگر او را می سوزاند . أباصلت می گوید که  حضرت (ع) از قصر مأمون بازگشت اما دیدم که حال ایشان طبیعی نیست و زهر چنان در وجود ایشان اثر کرد که بارها به زمین خورد تا توانست خود را به منزل برساند . وارد منزل شد و فرمود که درب منزل را ببند . بستری برای ایشان پهن کردم . ناگهان دیدم که نوجوانی در حیاط منزل با سر و روی غبار آلود حضور دارد با تعجب از او رسیدم که تو کیستی و چگونه وارد منزل شدی در حالی که دربها بسته است ؟ آن نوجوان فرمود که ای أباصلت آن خدایی که مرا از مدینه تا به اینجا آورد می تواند از درب بسته نیز وارد خانه نماید . من محمد ابن علی (ع) هستم و آمدم تا از پدرم احوال پرسی کنم . ایشان آمد و سر حضرت(ع) را به زانو گرفت و امام رضا (ع) با خوشحالی وصیت ها و سفارشات خود را به فرزند خود امام جواد (ع) فرمود . آنگاه حضرت (ع) فرمود که اگر می خواهید بر مصیبتی گریه کنید بر مصیبت جد ما أباعبدا... (ع) گریه کنید . اگرچه به ما زهر خوراندند اما جد ما أباعبدا... (ع) را به مانند گوسفندی با لبان تشنه سر بریدند . 

 

 

خطبه ی دوم

 

امام جمعه ی بابل در ابتدای خطبه ی دوم نیز به رعایت تقوای الهی سفارش کرد .

 

اهمیت نماز جمعه در اسلام

خطیب جمعه ی بابل با اشاره به اهمیت نماز جمعه در اسلام گفت : از جمله اموری که پیامبر (ص) در حیات نورانی خود بسیار نسبت به آن اهمیت می ورزید حضور در نماز جمعه بود . حضرت (ص) هم خود ملزم به حضور در نماز جمعه بود و هم مسلمین را به حضور در نماز جمعه تذکر می فرمود . ایشان بشارت هایی را در ارتباط با نماز جمعه بیان می فرمود . حضرت (ص) فرمود که در قیامت مؤمنین بر اساس حضورشان در نماز جمعه درجه بندی می شوند . کسانی که زودتر می آیند در درجه ی بهتری از بهشت قرار خواهند داشت . مأموران الهی قبل از شروع خطبه ها حضور مؤمنین را ثبت می کنند که چه کسی زودتر از دیگران به نماز جمعه آمده است و بر این اساس درجات بهشتی خود را دریافت خواهند کرد .

 

تسلیت شهادت حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع)

امام جمعه ی بابل با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع) و تسلیت این شهادت گفت : آخرین روز ماه صفر با سالروز شهادت جانسوز امام علی ابن موسی الرضا (ع) مصادف است . این شهادت را به محضر امام عصر (ع) و رهبر معظم انقلاب و یکایک نمازگزاران جمعه تسلیت عرض می کنم . ما باید در اقامه ی عزای آن حضرت (ع) نهایت تلاش خود را انجام بدهیم . بسیاری از هیأت های مذهبی به ویژه از شهرستان بابل موفق به حضور در مشهد الرضا (ع) شدند . هیأت هایی که چندی قبل با ایشان دیدار و جلسه ای داشتیم با وجود مشکلات و معضلات فراوان با شوق از حضور در محضر علی ابن موسی الرضا (ع) سخن می گفتند که از نزدیک به محضر آن حضرت(ع) عرض تسلیت و تعضیت خواهند داشت . انشاءا... جای خالی آنها در شهرها را شماها باید پر کنید . آنها در مساجد و محافل حضور داشتند و به سر و سینه می زدند و اقامه ی عزا می کردند و دسته های عزاداری تشکیل می دادند انشاءا... در روز شهادت آن حضرت (ع) نگذاریم تا دسته ی عزاداری در این شهر دیده نشود و خدای ناکرده به وظایف خود نسبت به آن حضرت (ع)کوتاهی نکنیم .

 

هفته ی وقف

خطیب جمعه ی بابل با اشاره به اینکه هفته ی پایانی ماه صفر به عنوان هفته ی وقف نام گذاری شده است گفت : نام گذاری یک روز از سال به عنوان روز وقف به این دلیل است که توجه جامعه هرچه بیشتر نسبت به مسئله ی وقف معطوف شود . خدا حکمی به نام وقف در جامعه قرار داده است که بسیار برکت آفرین است . فقه احکام و بحث های زیادی دارد . کتاب الطهاره و زکات و روزه ، جهاد ، حج و سایر امور دیگر که کتاب دیگری به نام کتاب الوقف داریم که خدا می داند این کتاب به پهنه ی نظام خلقت اثر گذاشته است . از جمله آثار پر برکتی که پیامبر (ص) بذر آن را در قلوب مسلمین گذاشت حضرت (ص) در قالب این آیه ی مبارکه فرمود که وقف از باقیات الصالحات است که این آیه آتشی در دل مسلمین انداخت . جناب جابرابن عبدا... انصاری می گوید که هیچ یک از اصحاب پیامبر (ص) نبودند مگر اینکه در حد توان خود وقفی را انجام دادند . تا زمانی که در دنیا بودند از اموال خود بهره می بردند و بعد از آن از خیرات آن استفاده می کردند . بهترین زمین ها و بهترین باغات و مغازهها و کاروان سراهایشان را که برای شان قیمتی بود را وقف کردند تا بعد از آن مسلمین از آن استفاده کنند .

در کشور ما مدارس علمیه و مساجد و بسیاری از مراکز دیگر در این زمینه وجود دارد . اگر خدمتی به این کشور شده است همه و همه در گرو خدمات این مراکزی است که در گرو وقف انجام گرفته است . افراد منفعت اموال خود را برای خدا قرار دادند که اجازه ی خرید و فروش به این اموال و املاک داده نمی شود و به هیچ وجه به ارث گذاشته نمی شود . این وقف توانست بقای اسلام را تثبیت کند . خدا را شاکر هستیم که بنیانه های دینی زمینه های ایجاد مراکز دینی فراوانی را از وقف فراهم کرد که بخش قابل توجهی از اراضی و باغات و مغازه های این شهر از موقوفات هستند . نیت خالص صاحبان آنها موجب شد تا آنها را وقف کنند و از این طریق به فرهنگ اهل بیت (ع) کمک کنند .

در ماه محرم و صفر می بینید که بسیاری از مراکزی را که مردم با عزت آنها را اداره کرده اند با هزینه های سنگین اداره کرده اند . از آنها پرسیده می شود که چگونه این هزینه های سنگین را کمی پردازید . می گویند که با موقوفه هایی که داریم این هزینه ها تأمین می شود . روز وقف برای این است که هم به اصل مسئه ی وقف توجه جدی شود و هم این امر مستمرا در جامعه وجود داشته باشد .

امام جمعه ی بابل با ابراز نگرانی از برخی بی تدبیری ها در مسئله موقوفه ها گفت : وقتی به برخی از افراد می گویم که اموال خود را وقف کنید می گویند که ابدا این کار را نمی کنیم . وقتی علت را می پرذسم می گویند که برای این که اوقاف و اموال و اراضی موقوفه ای را می بینم که توسط متولیانی در دست اقدام قرار دارند که نیات واقف را عمل نمی کنند و خیانت می کنند . سهم خود را زودتر و بیشتراز موقوفه منی گیرند و در نتیجه برای خود درآمد ساخته اند . اینگونه مسائل می تواند از برکات وقف در جامعه بکهاد . متولیان باید با هدایت ها و حمایتهای اداره ی اوقاف توجه جدی تری از خود ارائه بدهند که دیده می شود قدم به قدم توجه جدی تری نسبت به مسئله ی وقف دارند و در طی این مدیریت ها کارنامه ی درخشانی از خود نشان داده اند و سالیانی است که من شاهد هستم مدئیری بعد از مدیر دیگر با نظارت و دقت بیشتری در این زمینه عمل کرده اند که جای تقدیر و تشکر از ایشان دارم .

امام جمعه یر بابل با تشکر از سخنرانی پیش از خطبه به ی مسئول اداره ی وقف شهرستان بابل و با ابراز گله از گرفتن پذیرهع ها از مردم گفت : گرفت پذیره ها از مردم بسیار سنگین است . خیلی از افراد را دیده ام که در نقل و انتقال اموال و ومقوفه های خود مجبور به دادن پذیره شده اند . بعضبی از ایتنها قدرت انجام این امور را ندارند . گرچه در این زمینه اقداماتی انجام شد و مسئولین اداره ی اوقاف با بزرگواری عمل کرده اند اما شایسته است که با نهایت دقت و مرجحمت نسبت به این موضوع نگریسشته شود تتوجه مردم نسبت به مسئلخه ی وقف بیشتر شود تا در نهایت برکات به سمت وقف جریان پیدا کند .

شنیده ام که هزینه های اوقافی که در این زمینه کسب می شود مبلغ بالایی است که باید به نیات واقف آنها در همین شهرستان برگردد و انشاء ا... بتواند منشأ خیرات و برکاتی برای موقوفه و صاحبان وقف فراهم کند .

 

16 آذرماه روز مقابله با استکبار

امام جمعه ی بابل با اشاره به مناسبت 16 آذرماه گفت : مناسبت 16 آذرماه برای ملت ما و افراد و اشخاص شناخته شده است که آن یک جریان ضد استکباری است . اما بسیار متأثر هستیم که هر سال در 16 آذر ماه و روز دانشجو در فضای دانشگاه ما صحنه هایی صورت می پذیرد که برای ما بسیار تأسف برانگیز است .شأن نزول 16 آذر ماه مقابله با استکبار است . سه دانشجو برای مقابله ی با استکبار و جلوگیری از ورود معاون رییس جمهور آمریکا ، نیکسون به شهادت رسیدند . اما این فضای ضد استکباری دست مایه ی برخی افراد قرار گرفته است و از این طریق متأسفانه فضای سکولار و لیبرالی و فضای ضدیت با نظام اسلامی و فضای حمایت از بعضی از عناصر نفاق و عناصر فتنه مطرح گردیده است و به جای آشنا کردن درون دانشگاه با مسائل سیاسی و ارائه تحلیلی صحیح در این زمینه ، بعضی از افراد مسئله دار و چهره های مشخص و آلوده و افراد لیبرال و حامی فتنه را به دانشگاه دعوت می کنند و این فضا و دانشجو را در اختیار این افراد می گذارند که این صحنه جای تأثر دارد . ما این صحنه ها را در دوران نکبت بار اصلاحات شاهد بودیم و دوباره در یکی دو سال اخیر کم و بیش می بینیم که این دسته از افراد موقعیت پیدا می کنند .

 

 این جریانات فضای جامعه را به سمت دو دستگی می کشاند . این دسته از افراد یک جریان مرده ای را آن هم با نام انجمن اسلامی و مشابه آن زنده می کنند و از این طریق می خواهند مقابل اسلام و انقلاب قد علم کنند و سبب خوشحالی دشمنان اسلام شوند که حقیقتا این مسئله برای جامعه و مردم و امت دلسوز و انقلاب اسلامی ما جای تحمل ندارد . در همین دانشگاه نوشیروانی مرحوم آقای نوشیروانی ، مرد ی شریف و ارزشمند بهترین و پاک ترین اموال خود را برای مراکز آموزشی به مانند این دانشگاه و مراکز درمانی برای اسلام و تعلیم این فرزندان وقف کرد . به چه حقی به برخی از اینگونه افراد اجازه داده می شود که در فضای این دانشگاه دم بجنبانند و خدای ناکرده علیه اسلام و دفاع عناصر فتنه شعار بدهند ؟ (تکبیر نمازگزاران) .

ما نمی گوییم که همه ی افراد باید یکسان فکر کنند بلکه افراد و اشخاصی تفاوت های فکری و اندیشه ای با هم دارند بسیار جای تأسف است که به جای ایجاد فضای گفتمان سازی و تقویت هم گرایی و هم نوایی در دانشگاه افراد و اشخاصی میدان پیدا کنند و در تقویت افراد خبیث و مطرود جامعه فرصت سازی کنند . آیا این مسئله در شأن آن دانشگاهی است که امام خمینی (ره) آن همه به آن امیدوار بود و رهبر معظم انقلاب برای آن سرمایه گذاری کرده اند . مسئولین امور باید در این زمینه دقت و نظارت بیشتری بورزند و به اینگونه افراد میدان ندهند و رضایت این امت و مردمی که پشتوانه ی نظام اسلامی هستند و دانشگاهی که برگرفته از بیت المال مسلمین اداره می شود را مد نظر قرار بدهند و کاری کنند که این امور برعلیه اسلام و انقلاب جلوه کند . تقاضای مردم این است که به این اوضاع خاتمه داده شود و فضای سالم تری بر دانشگاههای ما حاکم شود . همانگونه که رهبر معظم انقلاب یادآوری فرمودند فضای گفتمان و گفتگو را بر این فضا حاکم کنیم تا در سایه ی این امر بصیرت بیشتری برای نسل دانشجوی ما فراهم شود .

 

هشدار نسبت به شبکه های پیام رسان اجتماعی

خطیب جمعه ی بابل در ارتباط با همه گرایی شدن شبکه های اجتماعی به ویژه در میان نسل جوان گفت : شبکه های اجتماعی از طریق تلفن همراه و اکثرا نیز به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد که برای برخی از افراد نا آشنا است . شبکه هایی مانند واتس آپ ، اینستاگرام و توی تر و تلگرام و ... . امروزه در اختیار نسل ما است . بسیار متأثر هستیم که ملت ما بیشترین استقبال را از حضور در این شبکه ها دارند . در این شبکه ها کثیف ترین صحنه ها و کثیف ترین تصاویر و کثیف ترین نوشته ها و مستهجن ترین داستانها و خبرها و مطالب رد و بدل می شود و در اختیار افراد قرار می گیرد . هشدارهای فراوانی در ارتباط با تبعات استفاده از این شبکه ها داده شده است. خدا می داند چه تعداد خانواده ها و زنان جوان و افراد در دام این شبکه ها افتادند و در نتیجه خانواده ها از هم پاشیده شده است و افراد و اشخاصی سلامت فکری و روحی خود را از دست داده اند . آیا لازم نیست که در این زمینه توجه جدی صورت بگیرد و جلوی این فسادی را که به صورت گسترده در حال حاکمیت بر نسل ما است گرفته شود ؟ چیزی که به راحتی از طریق تلفن همراه و امور دیگر در اختیار افراد قرار می گیرد آیا نباید نظارت جدی تر و کنترل و تدابیری در این زمینه اندیشده شود . پیامبر (ص) فرمود که چه می کنید روزی که جوانان و زنان جامعه ی شما فوج فوج به سمت فساد کشیده شوند ؟ اصحاب گفتند : یا رسول ا... (ص) مگر چنین چیزی امکان دارد ؟ حضرت (ص) فرمود که بدتر از این نیز انجام خواهد شد . زمانی می رسد که معروف در جامعه به منکر مبدل می شود . این شبکه ها فرهنگ ساز هستند و مأمور هستند تا مردم را به سمت منکر دعوت کنند و از معروف باز بدارند . در حدود چهل یا پنجاه سال قبل اگر کسی این روایت را می شنید با خود می گفت که مگر چنین چیزی امکان دارد ؟! امروز به وضوح با ساده ترین تجهیزات و امکاناتی که در اختیار داریم به وجود چنین مسئله ای پی می بریم . باید تنبهی در خانواده ها و جامعه ی ما ایجاد شود . فیلتر شکن یک راه مقابله با اینگونه امور است . اما افرادی هستند که با فیلتر شکن به سمت این برنامه ها می روند اما این مسئله نیازمند به یک بسیج و همت همگانی است تا در این رابطه بتوانیم یک شبکه ی ملی سالمی را تدبیر کنیم تا انشاء ا... این شبکه ی ملی سالم بتواند به جای این شبکه های آلوده در اختیار نسل جوان ما برای ایجاد ارتباط سالم تر قرار بگیرد . علاوه بر این دستگاه فرهنگی ما سطح دانش نسل جوان ما را با دادن آگاهی های لازم با خطرات پیش روی آنها آشنا کنند تا در سایه ی این امور شرایط توأم با سلامت برای نسل جوان ما فراهم شود .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین نظرات